POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
 
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone
WILLIAM PARKER TRIO
miejsce:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. M. Konopnickiej 26
20.00
» Muzyka
Koncert w ramach 4.edycji Festiwalu Krakowska Jesień Jazzowa.
Szalony koncert szalonej efemerydy free!
Miliony nagrań, setki płyt! Są tacy, którzy mają wszystkie ich nagrania!


The best free jazz!

Roy Campbell (USA) - trumpet
William Parker (USA) - bass
Hamid Drake (USA) - drums

William Parker (USA) – basista rocznik 1952. Człek większy niż jego kontrabas. Zarówno ciałem, jak i duchem. Aktywny muzycznie od ponad 30 lat.
Parker jest wychowankiem Richarda Davisa, Jimmy'ego Garrisona i Paula Westa, u których na początku lat 70. studiował grę na kontrabasie. Od końca lat 60. jest czynnym basistą. W tym okresie współpracował z wieloma znakomitościami sceny jazzowej, zazwyczaj kojarzonymi z awangardowymi jego nurtami. Pośród nich byli: David S.Ware, Charles Gayle, Milford Graves, Bill Dixon, Jimmy Garrison, Frank Lowe, Don Cherry, Cecil Taylor, Peter Brötzmann i Derek Bailey.

W początku lat 70. związany był z loftowym Studio Rivbea Sama Riversa, już wówczas stał się współpracownikiem niemal wszystkich dobrze znanych w późniejszym okresie muzyków. Później wspomagał także obiecujących muzyków młodszego pokolenia, jak np. Matthew Shippa.

Prowadzi też własne grupy, spośród których na szczególne uznanie zasługuje prowadzona od 1994 r. The Little Huey Creative Orchestra - nie mający stałego składu zespół, realizujący kompozycje przeznaczone na większy aparat wykonawczy. Dotychczas skład Orkiestry liczył od 10 do 25 członków.

Mniejsze propozycje realizowane są przez istniejący od 1978 r. Other Dimensions In Music, w którym współpracownikami Parkera są Roy Campbell, Daniel Carter i Rashid Bakr, a także występujące od połowy lat 90. In Order To Survive z Robem Brownem, Cooperem Moorem i Susie Ibarrą. Występuje także z projektami solowymi.

Oprócz muzyki, Parker próbuje swych sił także w filmach krótkometrażowych oraz poezji. Estetyka gry i koncepcji muzycznej Parkera zawsze oscylowała wokół free jazzu; obecnie uważany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli współczesnego oblicza tej muzyki.
http://www.diapazon.pl/PelnyMuzyk.php?Id=269


Hamid Drake – (USA) – perkusista, czarny, syjamski brat Parkera. Perkusista, dramer, wizjoner, szaleńczy rastaman.

Drake dał się poznać, jako długoletni partner zespołów Freda Andersona, z którym współpracuje nieprzerwanie od 1974 r. Jest też przede wszystkim związany ze sceną chicagowską jazzu i muzyki improwizowanej oraz etnicznej.

Studiował u różnych muzyków grę raczej na egzotycznych instrumentach perkusyjnych, niż na normalnym zestawie. Jego nauczycielami byli: Harry Hawthorn (trap set), Raman Papaiah, Ustad Kedar Khan i Ranchod Das Pandya (tabla), Howie Levy (congas), Hamza El Din (frame drums).

Od roku 1976 r. współpracował z Adamem Rudolphem, z którym stworzył duet. Od roku 1977 był członkiem The Mandingo Griot Society. Od 1978 r. okazjonalnie współpracował też z Donem Cherrym. Dopiero jednak lata 90. przyniosły bądź rzeczywistą popularność muzyka, wyrażającą się w ilości nagranych płyt. Lata te, to dalsza współpraca z Fredem Andersonem, w różnych jego zespołach.

Nawiązał także znajomość z młodszymi muzykami z Chicago, przystępując m.in. do grupy DKV (Drake/Kessler/Vandermark) Trio. Równocześnie stał się perkusistą różnych formacji Petera Brötzmanna. Jest członkiem jego Tentetu i kwartetu Die Like a Dog. W czasie długoletniego artystycznego doświadczenia współpracował także z takimi muzykami, jak: Borah Bergman, Joe McPhee, Bill Laswell czy Marilyn Crispell.

Obok jazzu interesuje go różnego rodzaju muzyka etniczna, głównie o afrykańskim rodowodzie, choć nie stronił też od grania reggae. Ciekawie wypada współpraca Drake'a w różnego rodzaju duetach z Michaelem Zerangiem (duet perkusyjny), Joe McPhee, Borah Bergmanem, Assifem Tsaharem, Jebem Bishopem czy Williamem Parkerem. Jak widać, już choćby po gronie tych współpracowników, nie ogranicza swych zainteresowań do najpowszechniejszych duetów na scenie free, jakimi niewątpliwie są duety perkusistów z saksofonistami.

Obecnie jest uważany za jednego z najciekawszych perkusistów, którego gra w dużej mierze opiera się wszelkim porównaniom. Sięga zarówno po środki znane z zespołów free jazzowych oraz po rytmy i instrumenty etniczne.
http://www.diapazon.pl/PelnyMuzyk.php?Id=296



Roy Campbell (USA) - trębacz, flecista
Urodzony w Kaliforni młody muzyk dojrzewał w Nowym Jorku, gdzie rozpoczął naukę gry na fortepianie, flecie i skrzypcach. Gdy sięgnął po trąbkę miał okazję być studentem Kenny'ego Dorhama, Lee Morgana, Joe Newmana i Howarda McGhee. Był wówczas członkiem big bandu Manhattan Community College.

Od 1972 r. prowadzi własną formację Spectrum. W latach 1974-1976 współlideruje grupie Spirits of Rhythm, przez którą przewinęli się m.in.: Omar Hakim, Rodney Jones, Kenny Kirkland, J.T. Lewis, Zane Massey, Cecil McBee, Andy McCloud, Marcus Miller, Charles Neville, Ricardo Strobert, Rudy Walker, Kenny Washington i Bobby Watson.

W 1978 r. Roy poznał kontrabasistę Williama Parkera, który polecił go Jemeelowi Moondocowi. Ten zaprosił go do swojego zespołu Ensemble Muntu. Campbell brał udział w wielu trasach koncertowych po Europie (grał m.in. w Polsce w 1981 r.), Japonii i USA. Przez dwa lata (1990-1992) mieszkał w Holandii, gdzie prowadził warsztaty i kierował Thelonious New World Orchestra w Rotterdamie.

Po powrocie do USA Campbell zajmuje się przede wszystkim komponowaniem i aranżowaniem muzyki na sceny off-Broadway. Współpracuje także z wieloma stacjami telewizyjnymi. Pojawia się również jako aktor w niezależnych produkcjach filmowych. Występuje m.in. z Leeną Conquest, Aletą Hayes, K.J. Holmes, Marią Mitchell, Patricią Nicholson Parker, Nayo Takasaki.

Od 1983 r. jest stałym członkiem tria Pyramid (wraz z Williamem Parkerem i Hamidem Drake'em), z którym nagrał kilka ważnych płyt. Wspólnie z Danielem Carterem, Williamem Parkerem i Rashiedem Bakrem tworzą grupę Other Dimensions in Music. W 1999 r. razem z Danielem Carterem i Sabirem Mateenem dołącza do formacji Downtown Horns.

Podczas swojej kariery Współpracował z wybitnymi mzykami, takimi, jak: Rashied Ali, Billy Bang, Evelyn Blakey, Dave Douglas, Carlos Garnett, Henry Grimes, Eddie Harris, Makanda Ken McIntyre, Jemeel Moondoc, David Murray, Sunny Murray, William Parker, Hannibal Marvin Peterson, Sun Ra, Woody Shaw, Cecil Taylor, Charles Tyler, Wilbur Ware, Frank Wright, John Zorn.

Komponując, aranżując i grając Campbell sięga do rozległych inspiracji muzycznych, w tym do jazzu, funku, rocka, rhythm & bluesa, hip-hopu, rapu, czy reggae.
http://www.diapazon.pl/PelnyMuzyk.php?Id=459


Organizator:
Fundacja Dom Kultury Alchemia
www.alchemia.com.pl

Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Województwa Małopolskiego.
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków.
Miejsce:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. M. Konopnickiej 26
Godz.
20.00
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone

 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury